Ortodonti

Ortodonti ( Diş Teli )

Dişler ile çenenin estetik ve fonksiyonunu ideale ulaştırarak bireyin yaşam kalitesini yükseltmesine katkıda bulunan bölümümüzdür. Dişlerinizin sağlığıyla beraber, gülümsemenizin de düzelmesini ve daha iyi olmasını sağlayan uzmanlık alanıdır.

Hangi yaşta olursa olsun, tedavi edilmeyenortodontik problem daha da kötüleşir. Zaman geçtikçe, çapraşıklık nedeniyle dişlerin yeterince temiz tutulamaması sonucu oluşan çürük ve dişeti hastalıkları diş kayıplarına sebep olabilir. Bunların yanında bozuk kapanışlar diş yüzeylerinin anormal aşınmasına, çiğneme ile konuşmada zorluklara ve destek kemik ile dişeti dokularının hasarına yol açabilmektedirler.

Ortodonti bölümü tedavilerini şu şekilde sıralayabiliriz;

Braket ile (tel tedavisi) yapılan ortodontik tedaviler (Estetik braket, metal braket ve kilitli braketler)

Lingual ortodonti (yapıştırılan sabit braketlerin , dudak tarafına değil dil tarafına yapıştırılması ile yapılan tedavi şeklidir)

İnvisalign- Clear Align  (gözükmeyen diş aperey olarak adlandırılan gözükmeyen şeffaf damaklıklarla dişlerdeki çapraşıklığın düzeltildiği tedavi şeklidir.)

Ortodonti nedir?

Ortodonti, diş hekimliğinin çeneler ve dişlerin konumlarıyla ilgili anomalilerin hareketli veya sabit aygıtlar kullanılarak düzeltilmesiyle uğraşan bir bilim dalıdır. Bu konularda uzmanlaşmış diş hekimine ortodontist denilmektedir.

Neden Ortodontik Tedaviye İhtiyaç Duyarız ?

Çapraşık ve kötü konumlanmış dişler, ne kadar fırçalanırsa fırçalansın, tam olarak temizlenmesi zordur. Mutlaka diş aralarında gıda artığı kalır ve bu nedenle genellikle diş aralarında çürükler ve diş eti hastalıklarına yakalanma riski yüksektir. Bu tür diş eti problemlerinde kemik kaybı ve dişlerin erken yaşta kaybedilme riski vardır.

Ayrıca kapanış bozuklukları, çene kaslarında daha fazla baskıya neden olarak; Temporomandibular eklem problemlerine ve böylece baş ağrısına, sırtta ve omuzda ağrıya neden olabilirler.

Çenelerde meydana gelen gelişimsel ve doğumsal problemlerde yüz estetiği çok fazla etkilenir ve hastalarda psikolojik problemlere neden olabilir.Çapraşık dişler, estetik olarak istenmeyen bir görünüme sebep olurlar. Bu nedenle gülerken ağzın kapatılması çok karşılaşılan bir sonuçtur.

Ayrıca bu tür malokluzyonlu bireyler ağızlarını tam olarak kapatamayıp ısırma, çiğneme, solunum problemleri yaşarlar

Ortodontik tedavi ile hem estetik bir görünüme hem de sağlıklı dişler, dişetleri, eklemlere sahip olabilir ve hayat kalitenizi yükselterek psikolojik açıdan daha mutlu olarak genel sağlınızı da korumuş olursunuz.

Ortodonti de Tedavi Seçenekleri

Hareketli tedavi aparaeyleri

Sabit Tedavi Apareyleri

Dişlerin üzerine vestibül (dudak ) tarafı veya lingual (dil) tarafına sabit apareyler uygulamak suretiyle dişlerdeki konum bozukluklarının giderilmesi için uygulanan tedavi yöntemleridir. Hastanın yaşına, malokluzyonun tipine göre, daimi diş çekimli veya çekimsiz tedavi alternatifleri kişiye özel olarak uygulanmaktadır.

Sabit apareyler metal veya şeffaf olarak iki ana gruba ayrılmaktadır;

Metal Braketler; Bilinen en eski ortodontik tedavi apareyleridir. Paslanmaz çelik materyallerdir. Metal olduklarından dişler üzerinde metal renginde gri bir görüntü oluşturmaktadırlar. Yıllarca en hızlı tedavi alternatifi oluşturmalarına rağmen günümüz teknolojilerinde estetik braketler, metal braketlerin bütün üstün özelliklerini sağlayarak daha estetik tedavi alternatifi sağlamaktadırlar. Metal braketlerin şeffaf braketlere göre avantajı, fiyatlarının daha ekonomik olmasıdır. Günümüzde metal braketler oldukça küçük ve kullanımı oldukça rahattır.

– Self-ligating Braketler; Kapaklı braketler olup braket içerisine yerleştirilen telin tutuculuğu braket üzerinde bulunan kapaklar ile olmaktadır. Avantajı; diğer braket tiplerine göre ligatürleme işlemi kapaklar ile olduğundan, sürtünmesiz sistemlerdir ve ortodontik tedavilerin daha hızlı bir şekilde yapılmasına yardımcı olmaktadır. Ayrıca bu sistemlerle yapılan tedavilerde, 1- 1.5 aylık kontrol süreleri daha uzayabilmektedir. Genellikle metal olmalarına rağmen günümüzde bazı firmaların estetik sürtünmesiz sistemli braketleri bulunmaktadır.

Tellerinin görünmesini istemeyen erişkin hastalar için tedavi seçenekleri nelerdir?

– Estetik Braketler; Diş renginde olup dışardan bakıldığında gri renkli bir görünümü olmadığı ve çok belli olmadığı için estetik materyallerdir.

Lingual tedavi

Sabit tedavi yöntemlerinden biridir. Her ortodontist tarafından tercih edilmemektedir. Doktorunuzun bu tedavi yöntemini kullanıp kullanmadığını mutlaka sormalısınız. Bu tedavi de hastalar için en büyük avantaj, tedavimiz için kullanılan dişlerin üzerine yapıştırılan sabit apareylerin, dudak tarafında değil dil tarafında olmasıdır. Böylelikle dişlerin üzerinde hiçbir şey gözükmez.

Oldukça estetik olan bu tedavi yönteminde tedavi süresi, vestibülden uygulanan sabit tedavilere göre biraz daha uzun sürmekte olup, hastaların karşılaştığı en büyük problem konuşma bozukluğudur. Apareyler dil tarafında olduğundan, sesler çıkarken bu apareylere çarparak çıkacağı için ‘’t’’ ‘’s’’ ‘’d’’ gibi bazı harflerin fonasyonu çok güç olacaktır. Ayrıca dil ucunda hafif tahrişler de olabilmektedir. Hastaların bunlara alışması 6 aylık bir süreyi kapsayabilmektedir.

Bu yöntem diğerlerine göre biraz daha pahalı bir yöntemdir.

Invisalign veya ClearAlign

İngilizce de ‘’İnvisiblebraces’’ gözükmeyen diş telleri (braketler) olarak adlandırılan gözükmeyen şeffaf damaklıklarla dişlerdeki çapraşıklığın düzeltildiği tedavi şeklidir. Bu yöntem diş teli taktırmadan dişlerindeki çapraşıklıklara çözüm arayan ve genellikle erişkin hastaların tercih ettiği bir yöntemdir.

Bu yöntemde hastanın ölçüsü alınır ve ölçülere uygun dişlerin hareketini sağlayacak şeffaf plaklar (düzelticiler) üç boyutlu özel bilgisayarlı sistemler ile hazırlanır. Dişlerin düzgün sıralanmasını sağlayacak bu düzelticiler, belli aralıklarla yenilenir.

Hastalar hiç sabit diş teli kullanmadan düzgün dişlere kavuşurlar. Takıp çıkarılabilen apareyler oldukları için hasta kooperasyonu ve motivasyonu tedavi başarısını etkilemektedir.

. Hareketli apareylerle yapılan tedavilerde tedavi başarısı %50 doktora %50 hastaya bağlıdır. Apareylerin takılmasında hasta kooperasyonuna ihtiyaç vardır.